انا حر!!! 803735564
اهلا بكم فى منتدى بندق الاتريكتيفو نرجو منك التسجيل حتى تتمكن من التحميل ومشاهده
انا حر!!! 803735564
اهلا بكم فى منتدى بندق الاتريكتيفو نرجو منك التسجيل حتى تتمكن من التحميل ومشاهده
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» حصريا مسلسل ( مازنجر ) كامل 26 حلقة مدبلج بافضل جوده مضغوط Rmvb
انا حر!!! I_icon_minitimeالأحد يونيو 03, 2012 6:16 am من طرف mhgg55

» Juda Akbar DvD
انا حر!!! I_icon_minitimeالسبت مايو 12, 2012 9:57 pm من طرف abdo0o0

» حصريا مسلسل يوسف الصديق كامل اكثر من رائع
انا حر!!! I_icon_minitimeالخميس فبراير 02, 2012 11:01 pm من طرف taravision

» لعبه Commandos 3 - Destination Berlin مضغوطه بحجم 1.5 جيجا
انا حر!!! I_icon_minitimeالثلاثاء مايو 24, 2011 2:24 pm من طرف ramyabouemira

» اشتاق اليك انت
انا حر!!! I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 15, 2011 2:02 am من طرف عاشقة البحر

» ما اصعب ان تضحك وبك جرح كبير
انا حر!!! I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 15, 2011 1:45 am من طرف عاشقة البحر

» بكاء الروح
انا حر!!! I_icon_minitimeالإثنين مارس 14, 2011 11:12 pm من طرف عاشقة البحر

» اغانى اسبانيه جامدهEspanyol Canciones
انا حر!!! I_icon_minitimeالجمعة مارس 04, 2011 7:53 pm من طرف mia_data

» AGE OF EMPIRE برابط واحد بحجم 31 ميجا ..!!
انا حر!!! I_icon_minitimeالسبت ديسمبر 18, 2010 1:18 am من طرف ااالراسبي

» حصــريــا الملك محمد منير واغنية عدوية (لمحمد رشدى) CDQ Ripped 192 kpbs
انا حر!!! I_icon_minitimeالسبت ديسمبر 11, 2010 2:11 pm من طرف username

انا حر!!!

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
MeMa
Moderador
Moderador
MeMa

Number of posts : 713
تاريخ الاشتراك : 12/12/2008

انا حر!!! Empty
مُساهمةموضوع: انا حر!!!   انا حر!!! I_icon_minitimeالسبت مارس 06, 2010 4:27 pm

--------------------------------------------------------------------------------

موضوع غالباً ما يجول ف بالي ..
موضوع كان سبب لاثارة الحروب ، و عامل اثار تفكير العديد من الادباء على مر العقود ،
تعددت معانيها و انواعها .. الا و هي :

ا{الحرية} .....

من منا لا يريد ان ينعم بها ، و يستمتع بما تقدمه للشخص من استقلاليه في اتخاذ القرارات ،
فكثيرا ما يجول في اذهاننا بين الفينة و الاخرى ،جملة كثيرا ما نقولها ، جهراً كان ، ام صمتاً اقتنعنا بها ،
الا و هي :
{أنا حر } ....

هل حقاً انت حر ؟؟ هل يستحق الانسان ان يكون حراً ؟؟ و هل للحرية حدود ؟؟ و ان كان لها حدود ، فلماذا سميت
حرية ؟ ؟

كثيراما يدور في ذهني .. هل حقاً انا حرة؟؟ فالحرية تعني التخلص من كل القيود التي تمنع الانسان و تقيد امكاناته في تحقيق ما يريد سواء كانت تلك القيود مادية ام معنوية ،
والتخلص من الضغوط المفروضه على الشخص ، والتي تكبل رغباته من الوصول الى مبتغاه

لقد عرف الفيلسوف إمانويل كانت الحرية الشخصية بأنها:” امكانية اتخاذ القرارات بلا قيود” .

..حسناً ، اذا هذا يعني انني استطيع القيام بأي شيء اريد و متى اريد !! ولكن لحظه !!
هناك امور لا استطيع القيام بها ، وذلك بسبب اضرارها السليبة المباشرة ، والتي تؤدي الى طريق الهلاك
في الدنيا و الآخره ..

اقنعني ما قاله الفيلسوف جون ستيوارت ميل بأن ” السبب الوحيد الذي يجعل الإنسانية أو جزء منها تتدخل في حرية أو تصرف أحد أعضاءها هو حماية النفس فقط،
وإن السبب الوحيد الذي يعطي الحق لمجتمع حضاري في التدخل في إرادة عضو من أعضائه هو حماية الآخرين من أضرار ذلك التصرف”

بما ان ابن آدم خطاء بطبعه ، هل هذا يعني انه يستحق الحرية ؟؟

لا اريد التعمق في معاني الحرية المختلفه ، وانواعها ، و لكنني اريد توضيح وجهة نظري في هذا الموضوع الذي اثار التساؤلات
في ذهني ،

انني ارى ان الانسان لا يستحق الحرية ، لانه خطاء بطبعه ، ولا نستطيع ان نعيش في عالم بلا قيود ، فستصبح حياتنا اشبه
بالغابه ، و ذلك لان الانسان محاط في حياته بأخطر عامل ، والذي يعتبر السبب الاساسي و الرئيسي ، الذي ادى الى نزول ابينا آدم عليه الصلاة و السلام الى الارض ،عامل لطالما كان سببا للحروب ، والسرقة ، و الكذب ، والخداع ..
انها الخطر الفتاك ، الذي يهدد البشرية .. انها “الاغراءات “ ...
ان الاغراءات تحيط بالانسان من كل جانب ، و هي الامتحان الاصعب ، الذي يجب على الانسان اجتيازه في الدنيا للوصول الى جنات النعيم ..

اذا الانسان ليس حراً ، و لا يستحق الحرية !!!
PrincPeSsa
Moderadora
Moderadora
PrincPeSsa

Number of posts : 358
تاريخ الاشتراك : 31/12/2008

انا حر!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: انا حر!!!   انا حر!!! I_icon_minitimeالأحد مارس 07, 2010 11:14 pm

ازاى؟...
اكيد انا مع الحرية اللى بحدود..وكلمه حريه دى كبيرة اوى حتى ممكن مكونش عارفه معناها...

بس اللى اعرفه انى احسن استغلالها كويس...ومش كل شويه انا حر ..انا حر!! لأ ..انت حر بس حوليك مبادىء وقيم انت ماشى عليها وبتحكمك ولازم نحترمها لانها مجتش من فراغ

وع فكرة بقى ...ليه متكونش قيودى وحدودى هى مبادئى وقيمى انا ...يعنى الانسان اللى عنده مبدأ ماشى عليه لا يمكن تغيره اى حاجه

يعنى احنا احراااار بس جوانا جرس انذار ينبهنا لو استغلينا الحرية دى بطريقة تسىء لينا

وبجد عايزة اقول ان كبت الحريه ده يولد انفجار ..واصعب حاجه لما تكون القيود ع الافكار او حتى ابسطها انى اعبر عن اللى عايزاه

بجد انا ممكن احس تقريبا انى مش عايشه

ثااااانكس اوووووووووووى يا مونه

توبيك يستحق النقاش
MeMa
Moderador
Moderador
MeMa

Number of posts : 713
تاريخ الاشتراك : 12/12/2008

انا حر!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: انا حر!!!   انا حر!!! I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 09, 2010 6:41 pm

اوك صح يا شيمو بس فى حاجه انا اقصد بالحريه ان ربنا سبحانه و تعالى خلقنا عبيد و اماء و خلقنا عشان نعبده و لو حد قال انا حر يبقى غلطان لانه مش حر

انتتتتتتت عبببببببببببد

و

انتتتتتى أمه

و محدش يقول انا حرررر لان الانسان بطبيعته خطاءءء و مرتكب ذنوب كتير و اى نعم ان الله غفور رحيم بس برضه لازم تفهم كده

و بالنسبه للحريه التانيه فهى لازم تكون بحدود و لازم اووووى لانها لو بقت على البحرى هههههههههههه هيحصل حاجات ممكن تسىء لينا و لدينا و لعادتنا و تقالدنا

عيش عيشه الدنيا بس فى طاعه الله لانها مجرد محطه قطار و احنا بنعدى عليها
دا من وجه نظرى

و انا احترم اى رأى يتقال

و شكرا

انا حر!!!
صفحة 1 من اصل 1